Information från styrelsen augusti/september 2025

Information från styrelsen augusti/september 2025

Sophantering

För att hålla vårt miljörum trivsamt och för att undvika onödiga kostnader behöver vi alla hjälpas åt.

1. Kartonger

  • Skär eller vik alltid sönder kartonger innan du lägger dem i kärlet.
  • På så sätt får vi plats med fler kartonger och undviker överfulla behållare.
  • 2. Grovsopor

  • Grovsopor är möbelrester, madrasser, elektronik (t.ex. TV, datorer, hushållsapparater) samt stora plastföremål.
  • Dessa får inte lämnas i miljörummet utan ska köras till kommunens återvinningscentral.
  • Om grovsopor lämnas i miljörummet måste föreningen beställa bortforsling, vilket innebär extra kostnader för oss alla.
  • 3. Rest- och matavfall

  • Får inte slängas i miljörummet. Använd de avsedda kärlen för restavfall och matavfall.
  • 4. Allmänt

  • Hjälp till att hålla miljörummet rent och trevligt för alla boende.
  • ⚠️ Viktigt: Om reglerna inte följs kan styrelsen tvingas se över både hyreshöjningar och möjligheten att införa kameraövervakning i miljörummet.

    Cykelrum

    Flera av våra cykelrum har använts för förvaring av annat än cyklar. För att hålla ordning i våra gemensamma utrymmen ber vi att endast cyklar förvaras i cykelrummen. Inga cyklar får förvaras under trappor eller i rum märkta med barnvagn/rullstol. Vi ber alla att respektera detta och använda anvisade cykelrum.

    För att vi ska kunna nyttja cykelverkstaden för dess avsedda ändamål ber vi att cyklar inte förvaras där. Dessa cyklar behöver flyttas till något av de angivna cykelrummen.

    Styrelsen har fått förfrågningar om att utrusta cykelverkstaden med mer material. Vi vill gärna ha mer input från våra medlemmar: Finns det intresse eller behov hos fler medlemmar att meka med sina cyklar i verkstaden? Kontakta gärna styrelsen via e-post.

    Markiser och andra monteringar i fasaderna

    Vi vill påminna samtliga medlemmar om att alla ingrepp på fasaderna behöver godkännas av styrelsen. Markiser och liknande måste också följa de designriktlinjer som styrelsen har tagit fram för att kunna godkännas.

    Inglasning

    Stadskontoret har för närvarande hög arbetsbelastning, vilket gör att handläggningstiden för bygglov är längre än normalt. Vi hoppas kunna ha bygglovet klart innan årsskiftet för att därefter påbörja beställningar hos leverantörerna. Styrelsen håller er löpande uppdaterade när vi får ny information.

    Inglasningsleverantören Nika planerar att hålla en visning för medlemmar lördagen den 27/9 kl. 10.00 vid Orangeriet.
    Varmt välkomna!

    Porttelefon

    Systemet för porttelefonen har legat nere en tid. Styrelsen är medveten om problemet och driver frågan mot installatör och leverantör.

    JM har under året haft brister i sina rutiner för att lägga till telefonnummer i systemet. Styrelsen har i dagsläget inte tillgång till portalen för att administrera systemet. Därför ber vi att samtliga medlemmar som vill koppla sitt mobilnummer till porttelefonen skapar ett ärende i JMs portal:
    https://www.jm.se/logga-in/?referrer=/mina-sidor/arenden/

    I vissa fall kan JM hänvisa tillbaka till styrelsen. Vi arbetar tillsammans med JM för att förbättra rutinen.

    Orangeriet

    Vårt orangeri nyttjas nu nästan varje helg, vilket är väldigt trevligt.

    För att boka orangeriet kontaktar du styrelsen via e-post: styrelsen@brfgunhild.se

    Du kan även se kalendern på hemsidan (Medlemmar → Orangeriet) för att planera din bokning:
    https://gunhild-1.smartbrf.se/medlemmar/orangeriet