Information från styrelsen maj/juni 2025
Monday 9 June, 14:50
Information från styrelsen

Föreningsstämma
10/6 kl 18.00 Spånga folkets hus.Parkering
Det har noterat att det står flera bilar felparkerade på vår parkering. Styrelsen har därför beslutat att anlita ett parkerings vaktbolag. Bilar som står felparkerat kommer i framtiden att få parkeringsböter. Skyltning kommer att sättas upp innan.
Märker ni att någon står utan tillstånd på er P-Plats så är det medlemmar själva som kommer kontakta bolaget. Mer info kommer att skickas ut.
Sophantering
Styrelsen har uppmärksammat att det varit "lite" problem med tömning av främst returpapper och kartonger.
Styrelsen har kontakt med dem löpande om vi behöver extra tömningar framöver. Vi håller på att se över ett eventuellt byte av företag.
Styrelsen skickade tidigare ut en enkät om intresse för en container, svaret var då att det inte fanns ett överhängande behov. ny förfrågan kommer att skicka ut igen vid behov.
Styrelsen har vill också påminna om att det finns cisterner för restavfall och matavfall både mellan huskropparna och också vid parkeringen bakom huskropparna mot gångtunneln.
Förtydligande regler kring grillning.
På grund av brandrisk kommer vi inte att tillåta gasol grillar eller kolgrillar (inkl engångsgrillar) på några balkonger. El grill kommer att vara tillåtet. Gasol grill och kolgrill på uteplats (nedre botten) kommer att tillåtas men med tillägget att man ska ha noggrann uppsikt och vara informerad om var brandsläckare/brand filt med mera finns.
Rastning av hundar.
Vi har märkt att många hundägare inte plockar upp efter sin hund. Det är såklart tråkigt att se. Vi kommer att sätta upp skyltar för att uppmana hundägare att plocka upp efter sig. Ser ni något säg något!
Balkonginglasning
Styrelsen vill informera er om det senaste kring projektet med balkonginglasning.
Vi har nu tecknat ett samarbetsavtal med Nika för inglasning av balkonger och inväntar de handlingar som krävs för att kunna skicka in bygglovsansökan.
Bygglovsprocessen beräknas ta minst 10 veckor, och Nika har en leveranstid på cirka 10–12 veckor.
Det innebär att de första balkongerna tidigast kan börja glasas in efter årsskiftet.
För att ta del av det förmånliga priset som Nika presenterat krävs det att man gör sin beställning redan i den första omgången. Priserna kan komma att justeras vid senare beställningar.
Vi har tagit emot era intresseanmälningar, och så snart bygglovsansökan är godkänd kommer vi – tillsammans med Nika – att kontakta er för att gå vidare med konkreta beställningar.
För er som redan har delvis inglasade balkonger: Vi kommer att samarbeta med Hogstad Aluminium, som har levererat och äger den befintliga konstruktionen.
För att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt är det viktigt att så många som möjligt beställer samtidigt även i detta fall.
Prislistor för både Nika och Hogstad bifogas i detta mejl.
Vi kommer att hålla er uppdaterade löpande under processen.
Har ni frågor är ni välkomna att kontakta Elias Awadis via e-post: eliasawadis@hotmail.com – som är kontaktperson från styrelsens sida i detta projekt.
Med vänliga hälsningar
styrelsen BRF Gunhild